Egy verkli az élet – kritikánk az Egy nap című filmről

Szilágyi Zsófia mértéktartó és részletekbe menően hiteles filmje egyszerre egy lassú kibontakozású, hétköznapi dráma, remekbe szabott portréja egy hús-vér embernek, s nem kevésbé tű pontos és lesújtó társadalmi látletete a magyar átlagéletnek.

 

Egy történet rólad

Anna (Szamosi Zsófia), az alig negyven, háromgyerekes édesanya, akinek egyetlen napját követjük végig a filmben, ha nagyvonalakban vázoljuk a helyzetét, kifejezetten szerencsésnek mondható. Fontos hangsúlyozni, hogy az Egy nap azért hat ilyen erősen, mert fájóan ismerős az átlagnéző, az úgynevezett (adott esetben moziba járó) középosztály számára. A film ugyanis szakít a magyar mozgókép azon hangsúlyos tendenciájával, mely a létezés szélére sodródó, társadalmon kívül egzisztáló, vidéki kétségbeesés történeteit meséli el szociografikus indíttatásból.

Anna eklatáns példája a mai magyar középsztálynak, ennélfogva jól láttatja annak krízishelyzetét.

Ez a nő férjével együtt tanult, diplomás ember, akinek van állása, szép, de legalábbis kényelmes lakása – a jókora hitelt a jövőben bízva, magabiztosan vehették fel anno, még a gyerekek előtt, friss házasokként, ahogyan két munkaképes, egészséges, egymást szerető embertől várható.

Jelenet a filmből // Kép: Vertigo Média

Szépreményű pár voltak ők, Anna és a férje, szerették egymást, elkezdték felépíteni a közös életüket. Ami aztán az életszínvonaluk fokozatos devalvációjával és a három gyerek érkezésével észrevétlenül kulminálódott csekkek tologatásában, a bürokráciával való kiúttalan hadakozásban és a gyerekek körüli mérhetetlen mennyiségű operatív teendőbe való beleroskadásban.

Kifelé a házasságból

Ott vesszük fel a fonalat, hogy Anna saját egykori barátnőjével találkozik, hogy tisztázzák, mi történt a nő és Anna férje, Szabolcs (Füredi Leo) között az utóbbi időben. A szó konkrét értelmében egyébként semmi.

Jelenet a filmből // Kép: Vertigo Média

Mégis mindhárman tudják, hogy ennek semmi jelentősége: ami történt, tünetértékű, az érzelmi eltávolodás a házastársak között csaknem mindig visszafordíthatatlan.

Hova tűntek a szép remények és a szerelem? Erre a naiv kérdésre ad az Egy nap minden újabb és újabb perce nem csupán választ, hanem konkrét példák végeláthatatlan sorát.

Anna visszatér a kínos hangulatú beszélgetésből, hogy rövid pihenés után induljon a napi verkli: három gyereket kelteni, öltöztetni, reggeliztetni, három különböző intézménybe szállítani  – és csak ezután jön a munka a nyelviskolában, amit a különórákra fuvarozás, a beteg kicsi ápolása és a rohanós esti rutin követ, valamint a férj érzelmi és fizikai távollétének égető problémája tűzdel.

Jelenet a filmből // Kép: Vertigo Média

Egy újabb feladat, amelyet Anna, aki fuldoklóként az utolsó szalmaszál után kapkod, még iparkodik megoldani – elérni a férjét, beszélni vele, elérni hozzá, megpróbálni közel kerülni ismét, amennyire a lehetőséget engedik -, de a félórányi szünet véget ér és vívásra kell sietni, leckét kikérdezni, ünnepséget észben tartani, emiatt munkát átszervezni.

Az ördög a részletekben

Az Egy nap ötlete megkapóan egyszerű, a zsenialitása viszont a részletek elképesztően aprólékos és minden ponton hiteles kidolgozásában rejlik. Egy valódi otthont látunk Annáék lakásaként, méghozzá egy virtigli magyar, kisgyerekes család otthonát: mindenhol halmokban a gyerekjáték, a konyhapulton nyitott lekvárok, félig felszeletelt kenyér, befőttes üvegben őrölt pirospaprika(!) – s ami a legszívbemarkolóbb, s afféle sorstársaknak küldött, titkos üzenet: az előszobában játszódó anya-fia beszélgetés alatt, noha egyetlen pillanatra, kósza vágókép erejéig sem látjuk, folyamatosan halljuk a telepakolt mosógép monoton surrogását.

Kínunkban nevetünk az ismerős mondatokon, a gyerekek tipikus viselkedésén – mindenki az életkorának megfelelő örömökkel, bánatokkal és nehézségekkel birkózik -, s imádjuk, hogy Szilágyi Zsófia filmje ugyanakkor nem tagadja el az anyaságnak a hétköznapokban pillanatokra megcsillanó elementáris örömét sem: amikor a másfél évessel összebújva hancúrozunk, amikor az ovis szalad, hogy a nyakunkba ugorjon délután, vagy hogy a kiskamasz velünk akarja megosztani a titkait.

Anna egy okos és érzékeny nő, aki legfeljebb csak félig funkcionáló férje mellett halálosan kimerült.

Ez pedig nem az ő vétke. Ez egy kortünet.

kultúra
mozi

 

 


 

Egy nap

színes, magyar játékfilm

12 éven aluliak számára nem ajánlott!

Rendező: Szilágyi Zsófia

Forgatókönyv: Szilágyi Zsófia, Mán-Várhegyi Réka

Fényképezte: Domokos Balázs

Producer: Pataki Ági, Kenesei Edina

Szereplők: Szamosi Zsófia, Füredi Leó, Barcza Ambrus, Varga-Blaskó Zorka, Gárdos Márk, Láng Annamária, Vándor Éva, Hajduk Károly

Forgalmazza a Vertigo Média.

 


 

Olvass még kritikákat!


 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.