Az Oscar-esélyes magyar animációs thriller mindenkinek kötelező – Ruben Brandt, a gyűjtő

Hosszú várakozás előzte meg a Ruben Brandt, a gyűjtő című egészestés animációs filmet, amely a magyar bemutatásával egyidőben máris az Oscar-díjjal emlegetik egy mondatban. Megnéztük és elámultunk!

 

Animációs film felnőtteknek

Milorad Kristić egészestés thrillere bizonyítja mindenkinek, hogy az animációs film a legkevésbé sem jelent egyet a gyerekműfajjal: a joggal korhatáros alkotásban úgy pörögnek az események, dúlnak az akciók és pattognak a kulturális-művészeti referenciák, hogy alig győzzük kapkodni a fejünket. A Ruben Brandt, a gyűjtő minden szinten kiválóan működik, a sztori fordulatos és izgalmas, ennek köszönhetően képes szólni az izgalomtól fűtött akciómozit kereső közönségnek, elképesztő látványvilágával pedig a XX. századi modern képzőművészet esztétikája iránt fogékonyak számára is kivételes csemegét kínál.

Részlet a filmből – Ruben Brandt, a gyűjtő // Kép: Mozinet

A történet fókuszában az évszázad műkincs-lopási sorozata áll: a világ leghíresebb múzeumaiból tulajdonítanak el látszólag véletlenszerű módon néhány felbecsülhetetlen értékű képet. A Gyűjtőnek nevezett, egyébiránt művészetterápiával foglalkozó Rubent Brandt köré mestercsapat szerveződik a legjobbakból, majd megindul a fogócska a washingotni nyomozóval, a rendőrséggel és persze a maffiával is.

A látvány egészen lenyűgöző, és nem csupán a technikai megvalósítás és a 4K valóságpercepciónkat is túlszárnyaló technológiája miatt, hanem mert egy

minden tizedmásodpercében gondosan kimunkált, kreatív, intertextekkel zsúfolt, valamint háttértudásunkat folyamatosan játékban tartó, nagyon szabályos és rétegzett esztétikával dolgozó filmet látunk.

Az animációs film eredendő lényege nem más, mint hogy egy képlékeny, folyamatosan alakuló, emiatt gyakran álomszerűen fluid világot teremt, hogy aztán ezt a világot benépesítő szereplők ugyancsak a folyamatos metamorfózis állapotában legyenek.

Az animált karakterekkel bármi megtörténhet és a pillanatot bármilyen perspektívából szemlélhetjük

– lásd a szúnyog lecsapásának lehetetlen nézőpontból láttatott jelenetét. A Ruben Brandt ezzel az alaptézissel ugyanakkor nem él vissza, nem puszta truvájként használja e tulajdonságot, hanem lehetőséget lát benne, méghozzá oly módon, hogy a film sajátos formanyelvének egyik, de nem kizárólagos alapjává teszi.

Részlet a filmből – Ruben Brandt, a gyűjtő // Kép: Mozinet

Ez azt jelenti, hogy miközben az ábrázolt világ jól ismert pontokon kapcsolódik a mindennapi tapasztalatunkhoz (bejárjuk a Föld számos híres helyszínét) és a szereplők mozgása sem tolódik el az irracionalitásba (különösen mert az egyik kulcsszereplőről tudjuk, hogy artista, s mint ilyen, valóban képes az áltagember számára extrémnek tűnő mozdulatokra) – a szereplők megjelenése, az alakok és különösen az arcok ábrázolása ugyanakkor következetesen a XX. század modernista festészetének esztétikájában fogant. Olykor pedig szó szerint megelevendik a vásznon egy-egy Munch-, Hans Arp- vagy Chagall-, de akár Caravaggio-alak, a Ruben Brandt, a gyűjtőt benépesítő karakterek megjelenését pedig alapvetően

Picassónak az emberi arcot és alakot dekonstruáló kubista esztétikája határozza meg.

A pergő thriller-szál mellett ráadásul nem átall néhány jól eltalált fricskát is kiosztani úgy a modern művészetnek, mint az egyszeri ember befogadói attitűdjének. A szó legszorosabb értelmében formabontó művészethez való hétköznapi, értetlenkedő hozzáállásról, de még a kortársak performanszművészetéről is akad egy-két keresetlen megjegyzése a filmnek.

mozi
kultúra

 

 

 


 

Ruben Brandt, a gyűjtő

színes, magyar animációs film

12 éven aluliak számára nem ajánlott!

Rendező: Milorad Kristić

Forgatókönyv: Milorad Kristić

Producer: Miskolczi Péter, Roczkov Radmila, Roczkov Hermina

Szinkronhangok: Kamarás Iván, Hámori Gabriella, Makranczi Zalán

Forgalmazza a Mozinet.

 


 

Kapcsolódó cikkek:

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.