A történelem mellékszereplői – kritikánk a Guerilla című filmről

Mozikban az új magyar történelmi film, az ígéretes rövidfilmekkel induló Kárpáti György Mór nagyjátékfilmes debütje, a Guerilla.

 

Történelem alulnézetből

Különösen a nemsokára ugyancsak a mozikba kerülő, szintén történelmi miliőbe – még ha egy másik korba is – helyezett, kiemelt költségvetésből készült Apró mesék fényében fontos megjegyezni, hogy a Guerilla a Magyar Nemzeti Filmalap Inkubátor Programjának keretében született meg, eként pedig kivételes darabnak mondható. Az inkubátor kezdeményezést kifejezetten arra szánták, hogy elsőfilmes rendezőknek adjon fejlődési lehetőséget, valamint teret és nem utolsó sorban finanszírozást biztosítson olyan kísérleti projekteknek, amelyeknek kiemelten nagy költségvetéssel történő támogatását kockázatosnak tartják. A korábban számos remek műfaji hangulatú, erős atmoszféra-teremtő erővel bíró rövidfilmekkel előrukkolt Kárpáti György Mór rendező pedig belevágott az inkubátoros fejlesztésbe egy papírforma szerint kifejezetten költséges műfajban, a történelmi filmben. A nemzeti identitást megerősíteni szándékozó, a magyar nemzeti múltban játszódó munkáknak jelenleg külön figyelmet szentel a Filmalap a Hunyadifilm botrányokkal tűzdelt előkészítésétől a Kincsem kasszasikerén át a Budapest Noirig.

Az 1848-49-es szabadságharc egy biztonságos választásnak számít történelmi témájú film készítésére: időben már kellően távoli esemény, mely egyben nemzeti identitásunk egyik megkérdőjelehetetlen pontja

– a helyzet politikai-történelmi problémáinak árnyalását elkerülendő nem is részletezik Görgey Artúr-kérdést, még ha futólag elkerülhetetlenül meg is jelenik a világosi fegyverletétel ténye.

Jelenet a filmből

Előre leszögezendő, hogy a Guerilla mentes a történelmi filmek felett Damoklész kardjaként állandóan ott lebegő grandiózus giccstől – a szabadságharc leverése után szétszóródó, erdőségekben bújkáló kisebb csapatok története éppen azt akarja megmutatni, mit élt át az örök kisember a történelmi korokban.

Erdők-mezők a háttérben

A téma mellett a helyszínek is ügyesen lettek megválasztva, az inkubátoros költségvetésbe éppen a buja növényzetű erdei jelenetek fértek bele, ha pedig véletlenül hősünk egy településre tévedne, a szűk plánokban vett bandukolás a hátteret csupán elmosódott, színes foltokként engedi látni.

Jelenet a filmből

A korhűség ilyenformán nem kifogásolható, ráadásul a jelmezek is hitelesen koszosak, foltosak, gyűröttek, ahogyan a szereplők arcára is a nékülözés és a gondterheltség barázdált ráncokat.

A steril történelem csapdáját ha ki is kerüli a Guerilla, az alkotók szemlátomást nehezen küzdenek meg a nyelvben gyökerező problémákkal.

Nehezen hidalja át a film azt a kommunikációs szakadékot, amely a korabeli nyelvállapot és a film spontán, nézőhöz közel hozott, élőbeszédszerűségre való törekvése között feszül. A dialógusok – még ha meglehetősen fojtottak, elhallgatásra épülők is – folyton megbicsaklanak ettől a nehézségtől.

Jelenet a filmből

A castingra ellenben nem lehet panasz, a Terápiából is ismert Vilmányi Benett sötét tekintete szavak nélkül is regényeket beszél el, rövid jeleneteiben gyakorlatilag lejátssza a vászonról a főhőst alakító Váradi Gergelyt. Különösen erős pontja a szereplőgárdának a Csont Sándor századost játszó Orbán Levente – mert bár a kackiás katonabajusz nehézségek nélkül megoldható bárkin, de ez a XIX. századi arcél, amelyet Orbán Levente produkál a filmben, igazán nehezen feledhető.

A Guerilla minden valószínűség szerint nem lesz meghatározó, nemzeti identitástudatot formáló filmünk, ehhez hiányoznak belőle a didaktikusan kibeszélt konfliktusok éppúgy, ahogy a nagy megoldások, a megkérdőjelezhetetlen hősiesség és a romanticizált történelmi. Paradox módon mindez egyben ez adja a film erősségeit is.

 

 

Guerilla

magyarul beszélő, színes, magyar történelmi film, 2019

Rendező: Kárpáti György Mór

Forgatókönyv: Kárpáti György Mór

Operatőr: Hartung Dávid

Producer: Petrányi Viktória

Szereplők: Váradi Gergely, Mészáros Blanka, Vilmányi Benett, Orbán Levente

12 éven aluliak számára nem ajánlott!

Bemutató: 2019. március 7.

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.